Suyun Kaynağına Yolculuk Gediz Nehri 3. Gün

26 Nisan 2019 Cuma

Muradiye – Turgutlu – Salihli – Kurşunlu kaplıcaları

( Kör arkadaşlar için betimleme yapılmıştır )

İşte budur hayat!
İşte budur yaşamak, bunu hatırladığın kadar yaşarsın
Bunu unuttuğunda aldığın her nefes kadar üşürsün
Ve karşındakini unuttuğun kadar çabuk unutulursun
Çiçek sulandığı kadar güzeldir
Kuşlar ötebildiği kadar sevimli
Bebek ağladığı kadar bebektir
Ve her şeyi öğrendiğin kadar bilirsin bunu da öğren,
Sevdiğin kadar sevilirsin…
Can Yücel
Öne çıkmış olan görsel, Baba ve oğlu oturmuş, sırtı dönük çayda olta ile balık avlıyorlar.

Sabah erkenden uyanıp kahvaltımı yapıyorum. Akrabalar o kadar erken kahvaltı yapmadıklarından tek başıma kahvaltıyı yaptım. Kahvaltıdan sonra teşekkür edip dükkana geldim. Bisikletim KUZ beni bekliyordu dükkanda. Akrabalarla vedalaşıp yola çıktım. Manisa’nın kalabalık trafiğinde motor gürültüleri arasından bir süre gitmek zorunda kaldım. Bu arada Manisa bisiklet festivalinin düzenlendiği aklıma geldi. Kamp yerleri Salihli Kurşunlu kaplıcalarında yaptıklarını biliyordum. Nasıl olsa tek başınayım, yanımda kimse yok. Kararımı veridim, Salihli’deki kampa varmalıyım akşam olmadan. Yol zaten Turgutlu’da Gediz nehri ile yakınlaşıyor. Manisa – Turgutlu yolundan gitmeye başladım. Yolda Gediz nehrine kavuşan kollardan bir çayı akarken çekiyorum. Kıyıları uzun otlarla kaplanmış.

Manisa’nın çevre yolundan gidiyorum. Karşıda Manisa ovanın dibinde görünüyor. Hemen dik kayalıklarla yükselen Spil dağı azameti ile karşımda. Manisa kayalıkları yaz aylarında iyice ısınıp Manisa’yı kasıp kavuruyor geceleyin.

Turgutlu yoluna girdikten sonra su birikintisinin olduğu sazlıktan bir Turna kuşu havalandı. Geniş kanatlarını açarak uçuyor ağaçların arasından. Daha ilerde apartman blokları görünüyor.

Yoldan gidiyorum, birden yol kıyısında tanımadığım birileri beni durduruyorlar. Bana kahve ısmarlamak istediklerini söyleyince ben de biraz dinlenir ve kahvemi içerim diyerek tekliflerini kabul ettim. Karı koca olan çift arabayla yanımdan geçmişler. İleride uygun bir yerde arabasını park edip beni beklemişler. Onlar da bisikletçi olduklarını öğrendim. Madem kahve için durdurdunuz ben size kahve pişireyim diyerek takımlarımı çıkarıp kahve pişirmeye başladım. Kahveleri afiyetle içerken erkek elçek ile çekiyor üçümüzü. Elimizde kahve fincanları ile. Bisikletim kuz ve tabelam Urim Baba’nın kahvesi seleye asılı. Bu çift beni tanıyorlarmış ama ben onları pek tanıyorum diyemem.

Arabalı çift ile vedalaşıp yoluma devam ettim. Yolda akan bir çok çay dere görüp resmini çekiyorum. Kıyısında ılgın ağaçları ile akıp Gediz nehrine kavuşacak.

Turgutlu – Manisa kavşağına vardım, burada yol kıyısında akan pis bir kanalı çekiyorum. İşte nehirlere karışan kirli sulardan birisi. Nereden geldiği belli değil.

Pis su kavşaktaki köprünün altından kanal borusundan çıkıyor.

Turgutlu da daha önce keşfettiğim esnaf lokantasında durup öğle yemeğini yiyorum. Burada işçiler sürekli yemek yediklerinden hem temiz hem de taze yemek her gün çıkıyor. Yemekten sonra yoluma devam ettim. Benden yaşlı bir amca bisiklete binmiş yanımdan geçti. Amcanın maşallahı var, arkasından yetişmek olanaksız. İyi pedal basıyor. Önümde giderken çekiyorum bisiklet süren amcayı.

Yıllarca İzmir – Salihli yolundan otobüsle, arabamla gidip geldim. Haliyle hiç mola vermedim çünkü 100 Kilometrelik bir yolda mola vermeye gerek yok. Ama bisikletle yaptığım ilk turda keşfettiğim çay bahçesinde artık her geçişimde mola vermeden geçmiyorum. Buranın çayı da güzel, suyu da. Çay yanında çeşmeden bir bardak su mutlaka gelir. Çay içersin, sonra suyu da içersin afiyetle. Bu bölgede kahvelerde, çay bahçelerinde çayın yanına mutlaka bir bardak su getirilip ikram edilir. Her yerde pet şişelere giren sular parayla satıldıkları için korkunç derecede para ödüyoruz bedava suya. Burada su beleş, sadece çay parasını ödüyorsun. O da pahalı değil. Masa üzerinde su bardağında duble çay ve içi su dolu bardak. Çay kenarında korkuluk demirleri ve akan çay.

Ezel bahar olmayınca

Haramdır parası pulu
Ağlatma sefil (dertli) bülbülü
Gözyaşını silmez imiş

Yılda bir gün ziyan olur
Dost yoluna talan olur
Bazı insan hayvan olur
Hayvan Âdem olmaz imiş

Şah Hatayim ölmeyince
Tenim turab olmayınca
Dost dosttan ayrılmayınca
Dost kadrini bilmez imiş

Aşık Daimi Erzincan Yöresi

Çay bahçesinde Baharın müjdeleyicisi güller açmış. Güneşin ışıkları arkadan vurunca gülün pembesi kızıla dönmek üzere. Yan yana iki pembe gül

Hazır ışığı arkada yakalamışken tek bir gülü yakından çekiyorum.

Bülbül dala konar mı gonca gül açmayınca

İnsan yare doyar mi sarılıp yatmayınca

Gül fidanından yeni açmaya hazır gonca gül. Üstü pembe, altı sarı renkte. Ortadaki gonca gülün yanında birer tane daha gonca gül var. İki gonca gül taç yaprakları henüz gülü ortaya çıkarmamış. Ortadaki gonca gülün altına örümcek ağını germiş avlarını yakalamak için. Bir kaç sinek ağa takılmış.

Bir kızıl goncaya benzer dudağın
Açılan tek gülüsün sen bu bağın

Sarı gülü de çekiyorum hatırı kalmasın. Nedense şiirler, şarkılar sarı güller için yazılmamış.

Ahmetli kasabasının içinden geçen Kelebek çayı tertemiz akan çaylardan biri. Bir derece Gediz nehrine temiz su akacak. Kum ve çakıllar arasından şırıl şırıl akan çayı çekiyorum.

Çay yatağına yapılmış bent üzerine Baba – Oğul oturmuş olta ile balık avlıyorlar. Çay temiz aktığına göre balık var demek ki. Sarı tişört giymiş Oğlan çocuğu sağ elinde makara, olta misinası aşağıya sarkıtmış. Baba yelek giymiş, başına kırmızı renk şapkayı takmış oğlunun yanında, birlikte arkası dönük oturuyor. Bu resmi öne çıkan görsel olarak seçiyorum.

Ana yol düz ve kaymak gibi asfaltla kaplı olunca hızlı gidiyorsun. Salihli girişinde Kurşunlu kaplıcaları yoluna saptım. Burada yol hafif tırmanışlarla başladı. Kamp alanı kaplıcaların olduğu yerde. Devlet su işleri Kurşunlu çayının delice akmaması için ıslah çalışmaları yapmış. Sık sık betler yapılıp çayın sakin akması sağlanmış. Bentten dökülen su çağlayıp köpürüyor.

Henüz Mayıs ayında olmamızdan dolayı Bozdağlar da yer yer kar tabakaları görünüyor. Ben de yakından çekiyorum karlı alanları.

İki bentten dökülen sular ve arasında karşıya geçişi sağlayan beton köprü. Az sonra köprüden karşı kıyıya geçeceğim.

Benttin oluşturduğu çağlayanı yakınlaştırıp çekiyorum. Yukarısında eğim bent yapıldığından daha düz bir çay yatağı oluşmuş.

Güneş batıda son ışıklarını yayarken vadiye girmeden Güneşi yakınlaştırıp çekiyorum. Güneş sarı renkte, alt kısımları kızıla dönmek üzere. Güneşin etrafı turuncu renge gark olmuş.

Boz dağların eteklerinin sonunda, ovanın başlangıcı sayılabilecek yerlerde topraklar depremlerden kabarmış yüksek tepelere dönüşmüş.  Yerden fışkırmış toprak kütleleri sanki bıçakla kesilmiş gibi düz. Bütün Bozdağ etek uçları böyle toprak kabarmaları ile dolu. Bu toprak tepeleri yeşillik ile örtülmüş durumda.

Kurşunlu kaplıcalarına giden yolda dar bir geçitten geçiyorum. Geçitten sonra alan genişliyor.

Kurşunlu kaplıcalarına geldim, Festivalin kamp alanında kendime uygun bir yerde çadırımı kurdum Festivali düzenleyenler beni tanıdıkları için iyi karşıladılar. Burada tanıdığım bir çok arkadaş var katılımcı olarak. Hepsi de hoş geldin ile karşıladılar. Akşam yemeğine davet ettiler, birlikte yedik, içtik. Festivale katılanlara termal havuz belirli saatlerde bedava. Ben de su donumu ve havlumu alarak bir güzel havuza girip yorgunluğumu atıyorum. Sıcak havuz beni mayıştırıyor ve fazla geç olmadan çadırıma girip yatıyorum. Bu gün biraz hızlı geldim galiba.

Bu gün yaptığım yol yaklaşık olarak 83  Kilometre civarı.